Bayview Beach Resort

Bayview Beach Resort 2008

Resorten ligger i Baan Krut på stranden norr om templet och är en av fyra resorter där. Resorten har ett 20 – tal bungalows med 4 st direkt vid stranden (tror det är nummer 12, 14, 16 och 18). Övriga ligger även de väldigt nära stranden, men bara några få andra med havsutsikt. De flesta bungalows har två rum med en gemensam stor hall och är riktigt stora. Det finns 2 duschar, AC och kylskåp per bungalow och rummen är funktionella – inga utsmyckningar och trista filtar och lakan.

Rummet vi hade kostade 3600 per natt inkl frukost för alla fem och var en av de som ligger närmast stranden. Hela området täcks av barrliknande träd vilket gör att det är skugga nästan överallt förutom på stranden förstås. Det gör att temperaturen känns lite behagligare än på andra ställen vi var under resan.

Jag vet inte om det var ovanligt svalt de första dagarna eller om det skuggiga läget som gjorde att det nästan kändes lite kallt de första dagarna – speciellt tidigt på morgonen. Poolen på resorten är inte speciellt stor, men eftersom det nästan bara var vår familj som badade så var det inga problem.

Bayview Beach Resort från stranden 2008

Maten var helt ok och kostade mellan 70-100 bath (alltså typ Chicken with garlic and pepper). Det finns inga andra restauranger på beachen förutom de som finns kopplat till de två andra resorterna på stranden (den fjärde verkade väldigt enkel), vilket innebar en 10 min promenad för att nå resorten som låg längst bort.

Hela den första dagen befann man sig i ett Zombie-liknande tillstånd, med mycket halvslumrande i solstolar. Vi promenerade också mycket de dagar vi var där. Hela stranden norr om templet är ca 4 km lång, men det är bara den södra delen av stranden som resorterna finns – den norra delen är nästan helt obebodd, så gillar man långa promenader utan att behöva stöta på några andra passar den delen av stranden utmärkt. Det är förresten inte speciellt många turister någonstans på stranden.

Kvällen innan hade en svensk-thailändsk Jazzförening(!) besökt resorten så när vi kom på morgonen så var området fyllt med tomma öl vi och spritflaskor så vi blev väl lite oroliga över att de kunde bli lite stökigt, men gruppen drog vidare efter lunch. Lunchen åt vi på resorten inramat med livemusik från ett thailändskt jazzband – pittoreskt!

Bayview Beach Resort Jazz spelning 2008

Dagen efter så var vi alla ganska återhämtade från Jet-lagen och vi hade möjlighet till många promenader. Bland annat en promenad från resorten till den norra udden med det roliga trädet som såg ut som en semafor. Fram och tillbaka var det ca 4 km. Lunchen åt vi på den närmaste resorten Baan Kruit youth hostel som var riktigt bra (både resorten och lunchen).

Priserna på rummen var om inte jag minns fel väldigt låga. Det enda lilla minuset var en ganska liten pool. Resorten hade nästan inga gäster, men när vi skulle dit på kvällen för att käka middag var det fullsatt med en grupp födelsedagsfirande så vi tog middagen på Bayview istället.

Den stora fördelen med den norra stranden är att alla resorter ligger direkt på stranden. på den södra delen måste man passera vägen som i och för sig inte är speciellt trafikerad, men man tappar en det av strandkänslan.

Däremot är det lite mer folk på den södra sidan, den norra kan ibland kännas lite för öde. Det lite speciella med Baan Krut är att det är betydligt fler Thailändare jämfört med västerlänningar vilket bland annat innebär att maten är något starkare än ex Kao Lak som har betydligt fler västerlänningar, men jag kommer till det senare.

Baanklangaow Resort

Baanklangaow Resort 2008

Den tredje dagen var det dags att byta till Baanklangaow resort som vi besökte förra året och tyckte om väldigt mycket. Men detta år blev vi inte riktigt lika förtjusta. Förra gången hade vi en bungalow som låg i anslutning till poolen som ligger bredvid receptionen och den stora poolen, men denna gång fick vi en bungalow bredvid den lite mindre poolen som ligger en bit inne i området. Området kring den poolen är betydligt mer instängt, det känns som att luften står stilla där och man kan varken se eller höra havet. Detta tillsammans med att det var väldigt många flugor och att det samtidigt med oss kom en hel skolklass med Thailändare bärandes på gitarrer och whiskey flaskor som uppenbarligen skulle bo vid samma pool som oss gjorde att vi snabbt beslutade att vi bara ville bo där en natt mot planerat fyra nätter. Istället så bokade vi tre nätter på en ny Resort strax norr om templet – Baan Montra Beach Resort.

Det gick bra att boka bort de tre nätterna på Baanklangaow. Middagen åt vi på The Beach såklart. Jag tycker att vi fick den bästa maten under resan där. Fantastiskt gott och prisvärt. Det byggs väldigt mycket på denna del av stranden, minst ytterligare en resort mellan Baanklangaow och The Beach. Den här delen börjar nu kännas väldigt bebyggt och det faktum att alla resorter har en bilväg som måste korsas för att nå stranden – ingen speciellt trafikerad, men om utbyggnaden fortsätter kan det nog bli lite besvärligt.

Egentligen var det inget fel på Baanklangaow, thailändarna var väldigt lugna och tog man sig till poolen vid receptionen och tillbringade tid på stranden är det helt ok där. Men vill man verkligen uppleva lugnet så känns den norra stranden mycket bättre och där ligger resorterna direkt på stranden – inga korsande bilvägar. Vill ni veta mer om området kring Baanklangaow finns mer info från resan förra året som ni kan läsa här och bilder finns här under "Thailand resa 5".

Baan Montra Beach Resort

Baan Montra Beach Resort 2008

BMBR är en relativt nybyggd resort – endast 3 månader (våren 2008) sedan invigning och består av ca 18 bungalows ganska tätt packade med en enormt fin pool i mitten. Resorten ligger längst i söder på stranden norr om templet, med andra ord närmast byn. Det går att cykla till byn, tar ca 15 minuter och cyklarna man får låna är helt ok. Vi bodde i en family bungalow som låg precis vid poolen.

Rummen var extremt fräscha, barnen tyckte det var det bästa ställe vi bott på någonsin! Båda rummen hade tv, kyl, dusch och framförallt vattenkockare så nu kunde jag äntligen få min morgonfika innan resten av familjen vaknat. Rummen kostade ca 1800 bath styck. Att resorten var nyöppnad kändes på många sätt, managern var väldigt servicevillig men ovanan att hjälpa till med ex taxi och andra bokningar märktes. Även personalen var lite orutinerad, exempelvis då jag beställde deep fried prawn i den engelska menyn så kom servitören ut efter några minuter men ett gäng råa räkor för att vara säker på att det var rätt maträtt.

Det var väldigt få andra gäster på resorten så det kändes nästan ensligt. Ytterligare en sak som visade att resorten är väldigt ny var att vi fick premiäräta glass där. Den första glassleveransen kom under vår sista dag där. Restaurangen var för övrigt väldigt bra och prisvärd och låg bara några meter från vattenbrynet. Hela resorten är byggd i medelhavsstil och är väldigt vacker.

Baan Montra Beach Resort från stranden 2008Det finns även några bungalows med havsutsikt och några bungalows där man kan gå upp en våning och där finns en möjlighet att sitta under tak – riktigt fint. En annan intressant sak med resorten är att det verkar vara samma familj som driver både Baan Montra och Bayview så det verkar inte vara några problem att skifta resort om man vill.

Marknad Ban Saphan

Marknad Ban Saphan 2008

En kväll åkte vi till kvällsmarknaden i Ban Saphan – ett måste om man är i Baan Krut. Markanden är på torsdagar och resorten kan skjutsa dit och tillbaka för 500 bath. Ska man åka dit så bör man vika minst 2 timmar för shopping, marknaden är inte speciellt stor men priserna är jättebra och man slipper pruta, det är mer eller mindre nettopriser. Och det mesta finns där: kläder, skor, filmer och annat som man kan förvänta sig på en marknad i thailand. Det finns även mycket mat att köpa, både råvaror och färdiglagat. 95 % av besökarna är Thailändare, så det känns väldigt genuint.

Övrig tid under de tre dagarna på resorten fylldes med bad, promenader och allmänt slappande. Det enda lilla minus med den norra stranden är att det är lite skräpig – den är lite fräschare på stranden söder om templet. Men det kommer man garanterat fixa till om turisttillströmningen ökar där. Sammanfattningsvis kan man säga att den norra stranden vid Baan Krut har en enorm potential, men vill man ha fart och fläkt med månaga andra västerlänningar så bör man nog åka någon annanstans.