Kao Sok

kaosok_regnKao Sok

Efter tre dagar i Kao Lak var det dags för Kao Sok – en av Thailands mest omtalade nationalparker. Vi valde att ta sig dit med vanlig buss som går varje timme och stannar på huvudgatan i Nang Tong. Resan på ca 7 mil tog nästan tre timmar, mest för att vi hade ett stopp på nästan en timma i Takana Pau. Från Takana Pau till Kao Sok var bussen fullsatt. Resan i det branta och kurviga området till nationalparken var nästan lite obehaglig, det kändes som att bussen skulle välta vilken minut som helst. Nåväl vi kom i alla fall fram till nationalparken och tog direkt en taxi till resorten som låg ca 1 mil från själva infarten till parken. Strax innan vi kom fram började det regna, men det slutade ganska snabbt efter vi kommit fram.

kaosok_flodenKao Sok Riverside Cottages
Väl på resorten välkomnandes vi av managern som hette Frankie som kunde väldigt bra engelska. Resorten består av ganska många bungalows som är utspridda på ett relativt stort område. Vi hade valt en familjebungalow som var helt ok även om den låg en bit från floden. Det var väl egentligen ingen speciell djungelkänsla där, mer av glest skogsområde även om det var väl inbäddat av träd och växter. Det första vi kunde konstatera var att det bara var vi plus ytterligare ett par som var gäster och hela stället kändes ganska öde (dag två var det bara vi där). Resorten kändes ändå ganska bra, men det fanns några bungalows som låg närmare floden med betydligt bättre läge. En annan sak som vi inte riktigt förväntat var att det inte så mycket ljud från djungeln, vi hade nog väntat os mer oväsen – speciellt på kvällen.

kaosok_floden2Flodfärd
Eftersom vi kom ganska sent beslutade vi att inte göra några utflykter den första dagen utan istället göra två utflykter den andra dagen. Vi valde en kanotfärd på floden på förmiddagen och en elefantutflykt på eftermiddagen. Totalt kostade utflykterna 6300 bath vilket var ganska dyrt jämfört med mycket annat vi gjort under resan. Under eftermiddagen promenerade vi omkring på resortområdet. Tyvärr fanns inga speciella promenadstigar i anslutning till resorten så vi tog oss ner floden där barnen lekte med en hund som var väldigt social och duktig på att fånga kastade pinnar. Maten som vi åt på kvällen var väl sådär.

Utflykt 1 startade kl 1000 och vi fick ta bil till starten eftersom det var för lite vatten vid resorten. Kanotfärden var riktigt behaglig, speciellt ett längre bad-stopp där man kunde dyka från en trädgren och svinga sig utåt med hjälp av ett rep, mycket uppskattat av barnen! Vi paddlade igenom riktigt vackra områden, det var väl egentligen bara ett problem med utflykten: vi såg knappt några djur förutom några fåglar och en groda! Så alla förväntningar på stora ödlor, ormar och apor kom på skam, vet inte om det om det bara var otur eller att det faktiskt inte fanns så mycket djur vid floden. Det kan även ha berott på att vi hade en grupp ganska skräniga tyskar några hundra meter framför oss på floden, de kanske skrämde bort djuren – vad vet jag. Aktiviteten var sammanfattningsvis helt ok, men lite mer naturupplevelse hade man nog väntat sig.

kaosok_elefantElefantridning
Utflykt 2 var Elefantridning. Efter stopp på resorten för lunch så tog vi återigen bilen och denna gång åkte vi flera mil mot Kao Lak för att komma till ridningen. Såhär i efterhand skulle vi avslutet hela besöket i Kao Sok med denna aktivitet så att man kunde komma snabbare tillbaka till Kao Lak. Ridningen bestod i att rida upp och ner för en bäck som för tillfället var tom på vatten, efter ca 20 minuter så stannade vi ett tag och vi kunde promenera själva ca 20 min vidare uppför bäcken. Agneta blev attackerad av små blodiglar, så äckligt!

Totalt höll ridningen inklusive promenad ca 1 timme mot förväntat 2, men det var nog bra för precis när vi kom tillbaka så öppnade sig himmelen och regnet öste ner. Utflykten kändes sådär – inte speciell prisvärd. Speciellt eftersom vi har ridit på elefanter fler gånger tidigare i Thailand och denna var inte något särskild.

kaosok_bananKao Sok - Sådär
Sammanfattningsvis tycker jag att utflykten till Kao Sok var knappt godkänt, det var väldigt lugnt och behagligt, men det hade vi ju redan upplevt tidigare under thailandresan och inget ”stack ut”, det var ganska ordinärt. Kanske berodde det på att vi valde enkla utflykter, vi var faktiskt inte inne i själva nationalparken (insåg vi inte förrän allt var bokat) Ska man verkligen uppleva nationalparken så bör man ta sig ganska långt in i parken, till sjön och planera in rejäla promenader, men det var vi inte så sugna på denna gång. Sen tycker jag att utflykterna var relativt dyra. Över 6000 bath för en kanotutflykt och elefantridning var inte prisvärt. Boendet var ok, men inte något speciellt.

Resan tillbaka till Kao Lak gick betydligt snabbare (inget stopp i Takana Pau), förutom att vi hade problem med bussen som dog i den första uppförsbacken och efter mycket pulande med bussen så insåg chaffisen att det var soppatorsk, så det var bara att ta sig till närmaste station och tanka, sen gick det bra.