Kao Lak

KaoLak 2

Vi hade beställt en minibuss som skulle ta oss från Baan Krut till Kao Lak. Det kostade 5500 bath. Vi hade först tänkt ta oss dit med vanlig buss, men insåg ganska snabbt att det skulle ta för mycket tid – både att hitta rätt buss och att restiden skulle bli för lång. Har man lagt ner så mycket pengar på en thailandresa så ska min inte ägna tiden åt att jaga och vänta på bussar. Vi startade kl 10 00 och kom till Kao Lak vid 17-tiden. Resan var ganska problemfri förutom att vi åkte på ett stopp i ca 30 min på grund av en trafikolycka. Vi fick även en inblick hur mutsystemet fungerar. Vi blev stoppad av polisen och viss diskussion uppstod, men med 100 bath var eventuella problem lösta och vi kunde åka vidare. Tyvärr så åkte chaffisen inte den norra vägen via Ranong utan istället förbi Surat Thani, men det fanns ändå en del fint att se på under resan, vi passerade bland annat Kao Sok som vi skulle besöka några dagar senare. Ca 10 mil innan vi kom fram började det regna – resans första skyfall – och det regnade hela vägen till Kao Lak!

Svenskkolonin
KaoLak 3

Väl framme måste jag säga att jag blev riktigt chockad, nog för att jag visste att det skulle vara många svenskar, men jag hade inte i min vildaste fantasi kunnat tro att det var så många! Kao Lak är verkligen en svenskkoloni.

Efter att ha rest från det betydligt mindre turistiska och mer genuina till detta gjorde att den första spontana känslan var: Här vill jag inte vara! Men efter att ha sett rummen och stranden, fått i sig lite mat, badat lite och senare på kvällen promenerat på shoppinggatan ändrade jag uppfattning.

Kao Lak är helt ok. Såhär i efterhand kan absolut tänka mig att åka tillbaka dit, känns lite som en svensk sommarsmåstad med allt viktigt för väl centerat – Boende, bad, mat och shopping.

Nang Tong Resort
KaoLak 4

Vi bodde på Nang Tong Resort och vi fick två rum med connecting door´s. Rummen låg lite avsides, ca 200 meter från stranden och restaurangen, men var väldigt fräscha så det kompenserade avståndet. Vi hade bokat 3 nätter + ytterligare 3 efter ett besök i Nationalparken Kao Sok. Barnen var jätteförtjusta i stranden och speciellt vågorna som en dag var väldigt höga.

Det är nog det stället där barnen har badat mer i havet jämfört med poolen. Barnen gillade även att promenera över till ön med fyren som kan nås vid lågvatten- det var många fiskar och annat som var infångade i vattenpölarna efter högvattnet. Jag upplevde att Resorten hade en betydligt längre strandremsa än andra ställen på Nang Tong stranden. Det gjorde att det fanns mycket utrymme med många solstolar direkt vid strandkanten. Vi var aldrig oroliga att alla solstolar skulle vara upptagna.

Shopping
KaoLak 5

Självklart var även shoppingen populärt, både för barnen och för oss vuxna. Det blev många avslut i 200 baths klassen, skjortor, tröjor, skor och kepsar. Ingångspriserna låg minst dubbelt mot avslutspriserna, så i början var det lite ovant eftersom vi var vana vid betydligt mindre skillnad från andra ställen, man blev nästan lite sur i början: hur tusan kan de lägga det ingångspriset, tror dom man är dum eller… men man lärde sig ganska snabbt vilka priser som gällde så efter de första avsluten kändes det inte jobbigt.

Väl installerade där gjorde vi det man ska göra på semestern, slappa, bada, äta och shoppa. Och det var riktigt skönt. Favoritmatstället var Green Laguna som låg ett stenkast från resorten mot huvudgatan, väldigt gott och prisvärt även om det ibland kunde ta lång tid att få maten serverad Säkert ett bra boendealternativ om man inte behöver pool. Maten var generellt något mindre kryddstark jämfört med Baan Krut , men det kan bero på viss turistanpassning.

Lugna dagar och kvällar
KaoLak 6

Jag måste säga att jag blev ganska förtjust i området. Vi har ju varit på ganska många ställen där vi som västerlänningar varit en minoritet och att det varit relativt folktomt, men här var det folk överallt utan att det för den delen var lika stökigt som ex Chaweng Beach på Koh Samui. Alla resorter är väldigt fräscha och man känner sig väldigt välkommen här.

Eftersom det inte finns något egentligt nattliv (vad vi kunde se i alla fall) så slapp man avarterna: fylla, droger och prostitution. Det faktum att det var så mycket svenskar tänkte man inte på efter ett tag. Det var bara en sak som jag faktiskt tänkte på: varför ser vi svenskar så bekymrade ut, speciellt på shoppinggatan ser det ut som att vi alla är på väg till jobbet, men det är väl en del av nationalkaraktären…

Tsunamin
KaoLak 7

Vi tog många promenader längs stranden och det verkade åtminstone två andra resorter som verkade väldigt bra: Kao Lak Laguna och Kao Lak Resort med fina strandremsor och häftiga poolområden. Vi åt några gånger på huvudgatan, men blev inte imponerade, snyggare upplagd mat och dyrare men inte bättre än ex Green Laguna.

Alla känner väl någon som drabbades av Tsunamin, men när man är här känns den så overklig. Det är små detaljer som gör att man faktiskt påminns av det fruktansvärda som hände: en bild på ett träd, en blombukett vid stranden och ett raserat hus mellan Kao Lak laguna och Kao Lak Resort. Det enda som på något sätt kan få en att förstå omfattningen av vågen är båten som ligger strandad vid Bang Niang beach, minst 1000 meter från stranden. Helt overkligt när man ser det, men ett faktum. Sammanfattningsvis är Kao Lak ett bra alternativ om man vill ha en ”traditionell” solsemester, men vill man uppleva det genuina Thailand får man nog ta sig bort från området. Det finns ju vattenfall, Kao Sok och många spännande öar i närheten som man kan besöka.