Koh Lipe

Resan dit – Koh Lipe

lipe 1

Resan började med en riktig adrenalinpush. Ca en halvtimme innan i skulle ta bilen till Arlanda kommer plötsligt mellanbarnet ut från sitt rum och säger att Arlanda är stängt. Vi trodde att han skämtade eller att några av hans kompisar drev med honom. Men efter lite efterforskande visade det sig att Arlanda faktiskt var stängt på grund av ett strömavbrott och att planen varken startade eller landade. Det var ca 4 timmar innan vi skulle starta så vi samlade snabbt ihop alla resväskor och drog direkt till flygplatsen.
Ett riktigt bra erbjudande som vi nyttjade var möjligheten att parkera inomhus till ett pris som var nästan lika billigt som långtidsparkeringen

men betydligt närmare – i direkt anslutning till terminal 2. Väl vid terminal 5 blev vi lite nervösa. Alla flighter mellan kl 4-7 var antingen kraftigt försenade eller inställda. Vårt plan skulle lyfta kl 2030 men hade ingen avvikelse ännu. Problemet för oss var att vi skulle ta ett plan från Bangkok till Hat Yai ca 3 timmar efter landning så alltför stora förseningar hade vi inte råd med. Strömavbrottet var fixat när vi kom till Arlanda och skönt nog så gick planet enligt tidtabell!

Austrian Airlines

lipe 2

Vi åkte denna gång med Austrian Airlines, Inte alls att jämföra med exempelvis Thai Air. Det kändes trångt och stolarna var ganska hårda så jag som även i normalfallet har svårt att sova på planet var vaken hela resan. Det barnen klagade på var att alla filmer startade samtidigt och att de inte kunde pausas, det hade funkat på andra plan vi flugit på. Däremot var maten väldigt bra.
Efter mellanlandning i Wien så kom vi till Bangkok nästan på tid så inga problem att ta sig till inrikes och planet till Hat Yai. Vi landade ganska sent på Lördagskvällen så vi fick inte se mycket av stan – speciellt eftersom det regnade rejält. Hotellet hette Hansa JB och kändes helt ok med bland annat pool som vi i och för sig varken hittade eller hade tid att använda. Längst ner på hotellet så var det ett disco med huvudsakligen thailändska gäster. Efter en lätt middag och semesterns första Chang beer så slocknade man väldigt snabbt.

Speedboat
Vi hade bokat transport från hotellet och sen speedboat från Pak Bara till Koh Lipe. Resan till Lipe gick riktigt bra även som det var relativt skumpigt speciellt den första timmen. På Lipe hade vi bokat 4 nätter på Budhaya Resort som ligger på den östra delen av Pattaya Beach. Speedboaten tog oss inte hela vägen till stranden utan vi lämnades på en pontonbrygga några hundra meter från stranden Därifrån fick vi ta long tails till stranden, lite omständligt i mitt tycke och det kostade 50 bath per person (dvs 250 bath för hela familjen för att åka båt i ca 2 min…). Det fanns ytterligare en negativ sak med just den transporten som jag kommer till sen.

Koh Lipe

lipe 3

Ön marknadsförs som en riktig paradisö med fantastiska ständer och inte speciellt exploaterat. Det stämmer inte riktigt med vad vi upplevde. Pattaya stranden är i och för sig väldigt vacker med kritvit sand (riktig bakpulversand som man kan krama snöbollar med) och många mysiga restauranger direkt på stranden. Ska jag jämföra det med något vi upplevt tidigare så ligger väl Lonely Beach på Koh Chang (årsmodell 2004) närmast där Lipe har finare sand men betydligt fler båtar som tar upp nästan hela stranden.
Koh Lipe har två stora stränder - Pattaya och Sunrise beach samt några lite mindre, exempelvis Sunset beach och Bila Beach. Dagarna tillbringade vi mest på Sunrise beach, lite blåsigare och inte lika fin sand men betydligt lugnare än Pattaya. Den stora skillnaden var allt buller på Pattaya beach, där speciellt alla de Longtails som tog turister från Pontonbryggan till stranden förde en massa oväsen och det höll på under hela dagen.

Pattaya Beach

lipe 4

Helt sjukt att man förstör en annars så mysig strand med så mycket latent buller. Jag låg på stranden någon timme en av dagarna men fick nästan nervsammanbrott på ljudnivån. Däremot tror jag att den västra delen av stranden är lite lugnare. Alla båtar som hela tiden tar sig till och från stranden gör att det är bara små tungor på stranden där man kan bada. Övrig del av stranden är upptagen av båtarna. En pir/brygga som låg i utkanten av stranden skulle säkert skapa en helt annan atmosfär – betydligt lugnare och större del av stranden till badare. Som jag skrev tidigare så badade vi vanligtvis på Sunrise Beach som man tar sig till genom att promenera genom ön på den sk "Walking Street"- en promenadgata med bland annat restauranger, shopping och massage. Prisnivån generellt högre än andra ställen även om det gick att hitta mat till rimliga priser. Shopping ska man undvika om man absolut inte måste, betydligt billigare på andra större platser/Bangkok. Utbudet ganska skralt och betydligt dyrare/ingen prutmån. Lite av en oligopolkänsla där priserna och utbudet var extremt likartat oberoende av vilken affär man besökte.

Sunrise Beach - Bäst

lipe 5

Sunrise beach var riktigt mysig, betydligt färre med folk/resorter, en liten by och skola som man kan promenera förbi och lite behagligare temperatur då det blåser lite mer där. Vi höll oftast till på den norra delen av beachen – i närheten av Mountain Resort där det fanns några träd som skyddade från solen. Vi åt en lunch på Mountain vilket verkligen rekommenderas – inte för att maten var speciell utan för läget och utsikten.

Första kvällen åt vi på Jacks Jungle, en restaurang mitt inne på ön, helt ok mat men inget speciellt. Inte speciellt mycket folk heller, vi var nog de enda gästerna. Vi åt även två kvällar på Walking street – ett riktigt bra (med mexikansk inriktning) och ett mindre bra (minns inte vad det hette). Sista kvällen tog vi en av restaurangerna på Pattayastranden och det var riktigt trevligt, lite som de strandrestauranger som fanns på Lonely Beach.

Snorkelturen

lipe 6

Den bästa aktiviteten var utan tvekan snorkelturen vi gjorde. Vi tog en egen båt vilket var ett väldigt bra val, vi kunde själva bestämma hur länge vi ville vara på de olika stoppen och de var nästan billigare än att åka med på någon av de gemensamma turerna (vi är 5 i familjen). Snorklingen var väldigt bra, kanske det bästa vi upplevt i Thailand med många fiskar och levande koraller att titta på. Det bästa var nog ändå några av stoppen på öarna omkring Lipe. Fantastiska stränder och väldigt folktomt. Om vi skulle ha varit några dagar till på Koh Lipe så hade vi nog tagit ännu en snorkeltur eller kanske bara en heldag på en av de närliggande öarna.

Bila Beach

lipe 9

Sen var det ganska trevligt att besöka några av de lite mindre stränderna där speciellt Bila Beach var så nära det "gamla" Thailand man kan komma. En liten resort med restaurang (lite kul sak, menyerna var skrivna på kokosnötter), Väldigt laid back och Bob Marley i högtalarna (vad annars). Kanske inte världens roligaste strand (ganska mycket stenar) men absolut värt ett besök. Tog väl ca en halvtimme från Budhaya.

Resorten Budhaya då? Tja, ett sådant ställe som man huvudsakligen sov på, ingen speciell karaktär, ordinär frukost och rummen helt ok förutom att man i mitt tycke investerat helt fel i inredningen. I varje rum fanns en rejäl Platt-TV vilket iofs är ok även om man inte ägnar många minuter åt att titta på TV. Men däremot saknades det kylskåp på rummen vilket var väldigt frustrerande. Att vakna på natten och tvingas dricka ljummet vatten är inte alltför kul. Att man inte heller kunde ta sig en kall öl innan man tog sig till restaurangerna på kvällen kändes lite trist. Men sammanfattningsvis (förutom kylskåpet) var det ett helt ok ställe, man är ju inte på Koh Lipe för att sitta på rummet och dega…

Sammanfattning

lipe 8

Vad kan man då sammanfattningsvis säga om Koh Lipe? Fyra helt ok dagar men inte direkt ett "paradis" - mer en ganska mogen turistö och därför relativt exploaterad. Speciellt enerverande var bullernivån på Pattaya Beach. Lite intressant var att motorerna till Longtail båtarna i många fall såg relativt nya ut men det hindrade dem inte att låta minst lika mycket som de betydligt äldre motorerna.

En snorkeltur är ett måste och satsa på egen båt. Vädret var för övrigt riktigt bra under hela Koh Lipe besöket med väldigt mycket sol de första dagarna och något mer moln de sista. Andelen Svenskar var ganska hög på hela Lipe och speciellt på Resorten, säkert över 50% (fick man intrycket av, det kanske var färre). En sista sak som är värt att notera med Koh Lipe är att det inte är några bilar på ön, det behövs inte - man kan utan promenera från den ena delen av ön till den andra på ca en timme.