Till Koh Kradan

kradan 3

Resan dit

Denna gång hade vi valt Swiss Air vilket innebar att vi skulle mellanlanda i Zurich för att sedan ta oss till Bangkok. Väl i Bangkok så skulle vi direkt ta oss till ett hotell i närheten av den gamla flygplatsen, övernatta för att slutligen flyga till Trang med Nok-Air.

Planet till Zurich skulle starta vid 8-tiden på kvällen, landa vid tiotiden. Sen skulle planet till Bangkok starta ca 40 min efter landning, en ganska kort tid mellan planen med andra ord. För att slippa eftermiddagstrafiken kring Stockholm valde vi att åka upp till Arlanda redan vid 3-tiden vilket gjorde att vi var på flygplatsen med väldigt god marginal, men bättre det än att få stressbryt i en bilkö på vägen upp.

Incheckning och allt gick bra (vi checkade in ca 37 kg på 5 personer). När vi kom till boardingen insåg vi dock att planet skulle bli lite försenat, vilket eventuellt skulle innebära ännu mer stress i Zurich. Trots att vi startade något försenat så landande vi i tid. Då kom nästa stressmoment, flygplansdörren gick inte att öppna, den hade frusit fast! Men efter ett tag gick den upp och vi kunde ta oss ut. Då hade vi ca 30 min på oss att ta os till nästa plan vilket innebar en lätt joggning i den enormt långa korridoren (minst 1000 meter kändes det som) som leder till terminalen. Sen skulle vi ta ett tåg från Europaterminalerna till övriga internationella fighter (gick iofs var tredje minut) och resan tog ungefär lika lång tid så slutligen kom vi på Bangkokplanet ca 15 min innan start. Sen strulade även starten (fick avbrytas) så vi fick vänta ytterligare en timme på att äntligen komma iväg.

kradan 4

En natt i Bangkok

Vi hade bokat en taxi från flygplatsen till ett hotell som låg i närheten av den gamla flygplatsen och vi hittade chaffisen efter en del letande (det är ju en och annan chaffis som väntar på kunder…), och anlände till Miracle Hotel vi 6-tiden på kvällen. Hotellet hade en pool, men de flesta i familjen tyckte det var lite ruggigt på kvällen (eller så var vi väldigt trötta), så det var bara två som badade. Middagen åt vi på hotellet (det fanns inte mycket att göra i omgivningen). Middagen var ok förutom att ett liveband envisades med att spela schlagers så högt att det inte gick att prata med varandra, en egenhet man ofta får uppleva i Thailand. Planet dagen efter skulle gå vid notiden, så vi alla gick och la oss ganska tidigt.

Taxin till flygplatsen nästa dag tog ca 15 min och incheckningen gick väldigt snabbt, så vi hade gott om tid att äta frukost, en riktigt god frukost för övrigt. Flygresan till Trat tog ca 1.5 timme och det var när vi landade där som det kändes att semestern börjat på riktigt. I Trang hade vi förbokat en Van och båtresa till Koh Kradan och den delen av resan gick perfekt.