Dolphin Bay

Dolphin Bay, Dolphin bay Resort

Dolphin Bay 004 (2)

Julafton på tåg

Efter 6 nätter på Koh Sukorn var det dags att ta oss till nästa ställe. Vi hade planerat att ta oss till Trang och därifrån ta tåget till Hua Hin. Julaftonen tillbringade vi i Trang, men det fanns inte så mycket att göra där (vi besökte en marknad, men även ett trevligt fika/mat ställe just bredvid stationen – Wunderbar med gott kaffe, något som man inte blir bortskämd med i Thailand).

Tågresan startade vid 6-tiden på kvällen och vi skulle anlända i Hua Hin ca kl 0330, sjukt tidigt med andra ord. Resan gick bra även om jag hade svårt att sova och tåget blev lite försenat så vi var framme vid halv 5 tiden. När vi lämnade tåget så lyste dock vår bokade bil med sin frånvaro. Det var faktiskt lite obehagligt att vänta utanför stationen i Hua Hin utan att komma i kontakt med hotellet (ingen svarade) och att det kring stationen var en del mystiska typer. Efter en timma kom sedan bilen, han hade helt enkelt somnat på en parkering bredvid stationen.

Det innebar att vi kom fram till Dolphin Bay vid 6-tiden på morgonen och det var nog den enda gången under semestern som vi upplevde att det var lite kyligt (några plockade till och med fram fleccetröjorna). Rummen skulle vi inte få förrän efter lunch så det blev att parkera sig i en solstol och vila.

Dolphin Bay 005

Dolphin Bay Resort

Rummen vi sen fick var perfekta med läget precis ovanför restaurangen närmast havet och med en långsmal balkong. Lite allmänt kan man säga att boendet som helhet är väldigt bra med fina rum, en väl tilltagen pool, bra mat i restaurangen, fina cyklar som man kan hyra. Likheten mellan Dolphin Bay och Baan Krut är slående.

En flera kilometer lång strand med ca 10 hotell utspridda längs hela strandremsan för olika plånböcker. Just området omkring Dolphin Bay Resort är det mest bebyggda med många hotell och matställen. Norr om Resorten är det betydligt färre hus, endast några få hotell och en liten fiskeby längst norrut på strandremsan.

Området har inga shoppingställen/marknader (i alla fall inte vad vi kunde hitta), endast några få strandförsäljare som i och för sig hade ett ganska bra utbud av kläder och tyger. Det finns både ATM och några Minimarts, så inga problem att fylla på vatten, godis och öl om man behöver. Stranden som man når genom att gå över en inte alltför trafikerad gata har en relativt lång sandstrand innan man når vattnet, speciellt vid lågvatten är det en bra bit att gå för att kunna bada. Det är med andra ord väldigt långgrunt.

Dolphin Bay 0022

Många barnfamiljer

Ska man säga något mer om Dolphin Bay Resort är att det verkar vara ett populärt tillhåll för familjer med små barn. Det gjorde att det under vissa tider på dagen kunde vara väldigt stökigt vid poolområdet, speciellt omkring vattenrutschkanan.

Men då kunde man ta sig till stranden där det var betydligt lugnare. Det var relativt få svenskar där, men många familjer från övriga Europa Utbudet av matställen kring Dolphin Bay är helt ok även om vi inte upplevde några kulinariska sensationer. Det bästa stället var nog ändå hotellets restaurang.

Det mest prisvärda var utan tvekan skjulen precis norr om hotellet där man kunde få luncher för hela familjen för under 400 bath – och maten var riktigt bra. Där tillbringades också många timmar i massagesängarna och för nagelmålning. Sammanfattningsvis kan man säga att Dolphin Bay Resort är ett riktigt bra ställe att besöka med bra restaurang, bra poolområde, bra rum och en del andra saker att roa sig med (Gym, Biljard, pingis, cyklar osv)

Dolphin Bay 008 (2)

Utflykt till Monkey Island

Den första utflykten var en båttrip: först till Ap-ön, sedan vidare till Phraya Nakhon Cave. Vi åkte ganska tidigt vilket visade sig vara ett smart grepp då vi var de första för dagen att besöka ap-ön. Och det kom apor, många apor. Båtföraren hade med sig en hink med bananer och även vi hade med oss bananer och snacks.

Det blev en riktigt bra aktivitet med många ettriga apor som på olika sätt försökte sno åt sig maten. Absolut värt ett besök. Efter ca en halvtimme på ön så tog vi oss till nästa stopp – Phraya Nakhon Cave.

Man var tvungen att promenera upp för ett berg för att sedan ta sig ner i grottan och där låg templet. Det var en svettig promenad, extremt svettig för att vara ärlig. Jag tror inte jag svettats så mycket någonsin (jag kunde vrida ur skjortan på vägen tillbaka, och det var en sjö av svett som vreds ur). Väl inne i grottan var det riktigt fint. Värt ett besök, men tänk på att det är jobbigt – riktigt jobbigt att ta sig dit.

Dolphin Bay 0018

En dag i Hua Hin

Vi tog även en heldag i Hua Hin efter några dagar på Dolphin Bay - det började nämligen rycka i shoppingtarmen. Det var en väldigt varm dag, så speciellt kring lunch var det väldigt svettig.

Kvällen tillbringade vi på nattmarknaden några hundra meter norr om stationen- en lång gata med all shopping man kan behöva. Vi försökte ändå hålla igen en del eftersom vi skulle till Bangkok några dagar senare där prisnivån och utbudet är betydligt bättre.
Hua Hin är väl inget ställe jag skulle vilja tillbringa hela semestern på men helt ok för en endagsutflykt.

Stranden är alldeles för överbefolkat med alltför många solstolar och strandförsäljare. Inte riktigt vår stil.

Dolphin Bay 0011Cykelutflykt

En sak som jag tycker man ska göra om man bor på Dolphin Bay Resort är att hyra cyklar en halvdag. Tar man sig en bit från själva huvudområdet på vid hotellen så kan man få en strandremsa helt för sig själv. Det är väl inget speciellt att se, men ett trevligt avbrott i hotellunken. Nu fanns det en hel hög med andra utflyktsalternativ, men det var inget som var speciellt lockade.

Exempelvis kunde man besöka nationalparken och dess sötvattenområden och det kändes spännande, men det krävdes att man åkte iväg väldigt tidigt på morgonen för att få uppleva något.

Dolphin new yearNyårsafton

Nyårsafton tillbringade vi på Resorten med den obligatoriska nyårssupén. Jag hade nog inte alltför höga förväntningar, men kvällen var helt ok. Det blev två ”tolvslag” - ett för barnen vid 8-tiden och ett för alla andra kring midnatt. Det var en väldigt vacker kväll med fullmåne på en molnfri himmel.

Maten var helt ok, det blev mest frossande på tigerräkor och annat gott grillat. Det bjöds även på en del uppträdanden, dansuppvisning, trumuppvisning osv. Speciellt alla rislyktor som skickades upp kring tolvslaget var en mäktig upplevelse.

Sammanfattningsvis en riktigt trevlig nyårsafton även om det kändes lite konstigt att skjuta upp raketer i kortbyxor – normalt är man van vid att vara betydligt mer påklädd för sådana aktiviteter en nyårsnatt…